Režisér Ján Luterán prostredníctvom textu, na ktorom spolupracovali dramaturg Daniel Majling a herec Michal Jánoš na scénu trnavského divadla okrem nezabudnuteľného športového škandálu prináša aj témy politiky a politikárčenia v 90. rokoch, či túžby po úspechu a všeobecnej vratkosti priazne fanúšikov. Vďaka využitiu dokumentárnych materiálov, ktoré Jánoš nazbieral formou oral history, inscenácia ponúka množstvo autentických výpovedí a snaží sa zachytiť udalosti aj atmosféru spojené so zápasom komplexne a z viacerých aspektov.
Na to, aby divák dokázal oceniť túto inscenáciu, nemusí byť futbalovým fanúšikom ani poznať detaily osudného zápasu medzi Trnavou a Košicami z roku ’97, ktorá je jej ťažiskom. Mozaika výpovedí a komentárov je na javisku „rozohraná“ ako podarený match, v ktorom je základom najmä spoluhra celého hereckého kolektívu. Inscenácia sa nepridŕža realistického zobrazenia, v jednotlivých scénach sa pohráva s optikou i naráciou, v spojení s výraznou scénografiou, ktorej dominuje červená farba, sa môže zdať, akoby tieto scény boli akýmisi výjavmi z pekla. Pekla, ktoré pre trnavské mužstvo znamenala prehra. Nie náhodou v inscenácii figuruje zbor troch herečiek s „diabolským“ výzorom, ktorý dotvára jednotlivé scény a podporuje alegorický tón inscenácie. V atraktívnej javiskovej forme Divadlo Jána Palárika nielen vzdáva hold športovému fenoménu úzko spätému s jeho sídlom, mestom Trnava, no prináša aj originálny pohľad na vzťahy politiky a verejného života 90. rokov na Slovensku a naznačuje, že najsilnejším hráčom bola napriek všetkému – korupcia.
dramaturgia: Lucia Mihálová
scéna a svetelný dizajn: Juraj Kuchárek
kostýmy: Alžbeta Kutliaková
pohybová spolupráca: Ladislav Cmorej
hudba: Ján Kružliak
projekcia: Zuzana Hurová
fotografie: Robert Tappert
v zákulisí: Marta Hulmanová (inšpícia), Roman Heteňák (svetlá), Ján Uváčik (zvuk), Ľubica Holubová, Jana Chlebeková (masky), Róbet Lajda, Marián Dusík (rekvizity), Zuzana Mikleová, Zuzana Hevierová (garderóba), Miloš Gál (vedúci javiskovej prevádzky), S. Čambál, Štefan Kozár, Matej Mikluš, Martin Juhás, Erik Horváth (stavba scény)
Braňo Mosný, Martin Kochan, Martin Križan, Daniel Ratimorský, Miroslav Beňuš, Michal Jánoš, Tomáš Mosný, Ingrida Baginová, Petra Blesáková, Barbora Bazsová, Ivica Franeková
Ján Luterán vyštudoval divadelnú réžiu na VŠMU v Bratislave, do povedomia diváckej obce sa zapísal už absolventskou autorskou inscenáciou Bola raz jedna trieda (2010; najskôr VŠMU, neskôr Divadlo Andreja Bagara v Nitre). Spolupracuje s viacerými slovenskými divadlami, jeho inscenácie pravidelne hosťujú na českých a slovenských divadelných festivaloch. Je nositeľom dvoch ocenení zo slovenského festivalu súčasnej drámy a divadla Nová dráma/New Drama.
dramaturgia: Lucia Mihálová
scéna a svetelný dizajn: Juraj Kuchárek
kostýmy: Alžbeta Kutliaková
pohybová spolupráca: Ladislav Cmorej
hudba: Ján Kružliak
projekcia: Zuzana Hurová
fotografie: Robert Tappert
v zákulisí: Marta Hulmanová (inšpícia), Roman Heteňák (svetlá), Ján Uváčik (zvuk), Ľubica Holubová, Jana Chlebeková (masky), Róbet Lajda, Marián Dusík (rekvizity), Zuzana Mikleová, Zuzana Hevierová (garderóba), Miloš Gál (vedúci javiskovej prevádzky), S. Čambál, Štefan Kozár, Matej Mikluš, Martin Juhás, Erik Horváth (stavba scény)
Braňo Mosný, Martin Kochan, Martin Križan, Daniel Ratimorský, Miroslav Beňuš, Michal Jánoš, Tomáš Mosný, Ingrida Baginová, Petra Blesáková, Barbora Bazsová, Ivica Franeková
Ján Luterán vyštudoval divadelnú réžiu na VŠMU v Bratislave, do povedomia diváckej obce sa zapísal už absolventskou autorskou inscenáciou Bola raz jedna trieda (2010; najskôr VŠMU, neskôr Divadlo Andreja Bagara v Nitre). Spolupracuje s viacerými slovenskými divadlami, jeho inscenácie pravidelne hosťujú na českých a slovenských divadelných festivaloch. Je nositeľom dvoch ocenení zo slovenského festivalu súčasnej drámy a divadla Nová dráma/New Drama.
Inscenácia Futbal alebo Bílý andel v pekle je dielom, ktorého primárnym cieľoje divácka atraktivita. To nie je v žiadnom prípade výčitka. Naopak, výber témy aj kvalita spracovania môžu byť pre segment regionálnych zriaďovaných divadiel výborným príkladom toho, že aj divácky vďačné inscenácie môžu prinášať dramaturgicky inšpiratívne momenty. Obzvlášť, ak sa takýto výber témy stretne s remeselne zručným spracovaním, čo sa v tomto prípade podarilo.
Miroslav Zwiefelhofer: Cítite sa viac sklamaný alebo podvedený? In: monitoringdivadiel.sk, 11. 1. 2021
Inscenácia nedáva a ani nehľadá jednoznačnú odpoveď na to, ktorá zo špekulácií je správna. Namiesto investigatívneho pátrania má podobu tzv. orálnej histórie. Jediným komponentom objektívnej reality je samotný zápas, zatiaľ čo reminiscencie pamätníkov ponúkajú paralelné verzie reality. Luteránova réžia naznačuje, že doslovná rekonštrukcia nie je cieľom inscenácie. Využíva sa situačná komika, čiastočná karikatúra (až parodické používanie trnavského dialektu), ale aj práca s hyperbolou.
Martin Kudláč: Medzi dokudrámou a popkultúrou. In: kød, 2/2021
Divák nemá čakať veľké investigatívne zistenia, ale poskytne sa mu jedinečný pohľad do duše tých, ktorých osud ten zápas v Rimavskej Sobote najviac ovplyvnil. Mnohí totiž boli presvedčení o tom, že niektorí Trnavčania nebojovali zo všetkých síl.(…) Je to tragikomédia, ale vystihuje podstatu.
Titanilla Bőd: V divadelnom predstavení o futbale nechýba ani erotika. In:sportnet.sme.sk, 13. 12. 2020
How to Share With Just FriendsHow to share with just friends.
Posted by Facebook on Friday, December 5, 2014
dramaturgia: Lucia Mihálová
scéna a svetelný dizajn: Juraj Kuchárek
kostýmy: Alžbeta Kutliaková
pohybová spolupráca: Ladislav Cmorej
hudba: Ján Kružliak
projekcia: Zuzana Hurová
fotografie: Robert Tappert
v zákulisí: Marta Hulmanová (inšpícia), Roman Heteňák (svetlá), Ján Uváčik (zvuk), Ľubica Holubová, Jana Chlebeková (masky), Róbet Lajda, Marián Dusík (rekvizity), Zuzana Mikleová, Zuzana Hevierová (garderóba), Miloš Gál (vedúci javiskovej prevádzky), S. Čambál, Štefan Kozár, Matej Mikluš, Martin Juhás, Erik Horváth (stavba scény)
Braňo Mosný, Martin Kochan, Martin Križan, Daniel Ratimorský, Miroslav Beňuš, Michal Jánoš, Tomáš Mosný, Ingrida Baginová, Petra Blesáková, Barbora Bazsová, Ivica Franeková
Ján Luterán vyštudoval divadelnú réžiu na VŠMU v Bratislave, do povedomia diváckej obce sa zapísal už absolventskou autorskou inscenáciou Bola raz jedna trieda (2010; najskôr VŠMU, neskôr Divadlo Andreja Bagara v Nitre). Spolupracuje s viacerými slovenskými divadlami, jeho inscenácie pravidelne hosťujú na českých a slovenských divadelných festivaloch. Je nositeľom dvoch ocenení zo slovenského festivalu súčasnej drámy a divadla Nová dráma/New Drama.