Už od prvých momentov inscenácie je zrejmé, že autorky a režisérky Klára Jakubová a Mila Dromovich vychádzali pri tvorbe z dokumentárnych materiálov a historického výskumu. Príbeh strastiplných osudov rodiny Szatmáryovcov naprieč dvadsiatym storočím pripomína viac román ako dramatický text. Kosmopol je vrstevnatá cesta v čase, klbko príbehov, ktoré sa prekrývajú, spájajú a vzájomne ovplyvňujú. Celá sága spoločne súvisiacich osudov a príbehov však nie je iba výnimočným dramatickým počinom. Tvorkyne využívajú v zahraničí v súčasnosti obľúbenú formu imerzného divadla.
Každá miestnosť vily, v ktorej sa dej odohráva, je samostatnou scénou zariadenou do posledného detailu. Je tu útulná predajňa miestneho žida, detská izba s mnohými tajomstvami, ordinácia zubára s dobovým zubárskym kreslom, priestranná obývačka rodiny s majestátnou knižnicou. Na týchto a mnohých ďalších malých „javiskách“ sa často paralelne odohrávajú všetky konfliktné situácie, vášnivé vzplanutia, milé stretnutia aj osobné spovede. Divák je vnorený do prepracovanej ilúzie, v rámci ktorej sa rozhoduje, kam vykročí, aby si z nitiek príbehu vyšil vlastnú rodinnú výšivku. Aj keď všetci členovia hereckého kolektívu podávajú svoje úlohy autenticky a s filmovou striedmosťou, o dramatické napätie nie je núdza. Napriek tomu, že sú protagonisti v tesnom kontakte s divákmi a musia si zapamätať desiatky presunov, ich výkony sú suverénne, presvedčivé a nezvyklo vyvážené.
Spojenie príbehu fiktívnych postáv s faktografickým materiálom do podoby románového textu ponúka prostredníctvom príbehov zo života jednej rodiny dôkladnú rekapituláciu lokálnych dejín.Vypovedá však aj o historickom vzťahu k demokratickým hodnotám na Slovensku i tom, akým spôsobom sa v krízových situáciách prejavuje ľudský charakter a čo všetko so sebou nesie zachovanie si pevného postoja aj vtedy, keď by bolo jednoduchšie podriadiť sa. Vďaka tomu je Kosmopol nielen scénicky prepracovanou a atraktívnou inscenáciou, ktorá vás zaručene pohltí, no aj veľmi aktuálnym posolstvom o hodnotových rebríčkoch a ich zmysle v každej dobe.
—–
Odchod autobusu z Martina do Banskej Štiavnice je o 16:00 z parkoviska martinského divadla.
18:00 – 21:00 predstavenie, po predstavení diskusia
cca 21:30 odchod autobusu z BŠ
Klára Jakubová vyštudovala odbor interaktívnych médií na Fakulte umenia a dizajnu UJEP v Ústí nad Labem. Jej projekty prepájajú dokumentaristiku, film, nové médiá a divadlo. Sústreďuje sa na site-specific divadlo, inštalácie a sociálnu sféru. Pôsobí v umeleckých združeniach v Prahe a v Banskej Štiavnici. Je iniciátorkou československého divadelného festivalu Vlnoplocha.
Mila Dromovich po štúdiu dramaturgie na VŠMU v Bratislave pôsobila v Edinburgu, kde založila združenie Divadlo tretej ruky. S ním pripravila pre festival Edinburgh Festival Fringe dve inscenácie. V súčasnosti žije v Banskej Štiavnici a venuje sa najmä site-specific tvorbe. Venuje sa aj televíznej a rozhlasovej scenáristike.
etnografický výskum a hudobná spolupráca: Veronika Hajdučíková
hudba: Ján Kružliak, Nina Rosa
scénografia: Ivana Macková, Henrich Žucha, Klára Jakubová, Zuzana Gabrišová
kostýmy: Dana Heroldová
masky: Ivana Petrikovičová, Beata Lazarová
zvukové nahrávky: Branislav Bajus, Petr Herold, Mila Dromovich
asistentka réžie: Eva Mores
produkcia: Veronika Šebová
lokácia Eleuzína: Marek Pavlík
producent: OZ Vlnoplocha
fotografie: Dáša Šimeková
scenár, dramaturgia, réžia: Klára Jakubová, Mila Dromovich