Inscenáciu v rusínskom jazyku uvádzame s titulkami.
Pieskovisko je už treťou spoluprácou prešovského Divadla Alexandra Duchnoviča s režisérom Braňom Mazúchom. Po tituloch s väčším obsadením Posadnutí a Kráľ Ubu prichádza režisér s komornou inscenáciou pre dve herečky, hoci ich postavy sa volajú On a Ona. Pieskovisko predstavuje priestor, na ktorom dochádza k prvým stretnutiam dievčaťa s chlapcom, kde medzi nimi prebiehajú prvé konflikty a zblíženia. Autor hry, poľský dramatik Michał Walczak však zámerne rozostiera hranicu medzi detstvom a dospelosťou. V hrách a hádkach dvojice detí tak vidíme konanie dospelých (hoc aj detinské) a je až zarážajúce, ako veľmi si môžu byť tieto dva svety podobné.
Inscenácia dôrazom na otázku, prečo ľudia zlikvidovali všetky pieskoviská naznačuje, že dnes sme vo vzťahoch opatrní a nechceme sa nechať raniť napríklad tým, že sa s partnerom „na pieskovisku“ nedokážeme dohodnúť na pravidlách spoločnej hry. Biela prázdna scéna a biele kostýmy, ktoré herečky akoby izolovali od sveta a v prípade dievčaťa aj chránili pred interakciou s okolím, podporujú chlad a odťažitosť inscenácie. Chlapcovo unikanie z reality prostredníctvom vlastných hier a neschopnosť participovať v skutočných vzťahoch zasa odkazuje k dnešnej digitálnej dobe a čoraz viac sa vytrácajúcemu fyzickému kontaktu. Využitie naživo vytváranej, zväčša nepríjemnej zvukovej stopy tak už len skvele dotvára obraz tejto antiutopickej romance 21. storočia.
preklad: Jaroslav Sisák
jazyková spolupráca: Petro Medviď
kostýmy: Lenka Rozsnyóová
asistent réžie: Jozef Pantlikáš
fotografie: Branislav Štefanik
v zákulisí: Milada Tuptová, Anton Miščík, Štefan Hanuščin, Juraj Sovák, Jozef Novák, Silvia Novotná a Lukáš Gerbera
scéna a réžia: Braňo Mazúch
Braňo Mazúch absolvent réžie dramaturgie alternatívneho a bábkového divadla DAMU v Prahe. Na svojom konte má viac ako 40 réžií činoherných, bábkových, tanečných a multimediálnych inscenácií v českých, poľských a slovenských divadlách. V tvorbe kombinuje princípy činoherného, bábkového a fyzického divadla. Je tiež pedagógom na Katedre alternatívneho a bábkového divadla DAMU v Prahe, od októbra 2019 vedúci katedry.
preklad: Jaroslav Sisák
jazyková spolupráca: Petro Medviď
kostýmy: Lenka Rozsnyóová
asistent réžie: Jozef Pantlikáš
fotografie: Branislav Štefanik
v zákulisí: Milada Tuptová, Anton Miščík, Štefan Hanuščin, Juraj Sovák, Jozef Novák, Silvia Novotná a Lukáš Gerbera
scéna a réžia: Braňo Mazúch
Braňo Mazúch absolvent réžie dramaturgie alternatívneho a bábkového divadla DAMU v Prahe. Na svojom konte má viac ako 40 réžií činoherných, bábkových, tanečných a multimediálnych inscenácií v českých, poľských a slovenských divadlách. V tvorbe kombinuje princípy činoherného, bábkového a fyzického divadla. Je tiež pedagógom na Katedre alternatívneho a bábkového divadla DAMU v Prahe, od októbra 2019 vedúci katedry.
Záver prešovského naštudovania Pieskoviska má až mýticko-archetypálny ráz (prvý človek) a biblický pôdorys (Genezis – kniha pôvodu). Nakoniec, celá hra má šesť sekvencií, šesť dní, čo jednoznačne odkazuje na dielo stvorenia podľa biblického podania. Človek sa musí dostať až k svojmu prapočiatku, k Adamovi a Eve, aby spoznal, kto naozaj je. On zoberie do rúk hlinu zmiešanú s vodou, pomaly ju miesi a postupne si ňou nahrubo obaľuje svoju hlavu. Pôsobivý obraz stvorenia (premeny) tvorí úplný záver inscenácie. Ako muža a ženu ich stvoril. Kto však dnes vdýchne dušu človeku, aby našiel sám seba a prekonal všetky rozdelenia, rozbroje, rozchody, rozvraty?
Matúš Marcičin: Pieskovisko nie je pláž. In: monitoringdivadiel.sk, 12. 8. 2019
How to Share With Just FriendsHow to share with just friends.
Posted by Facebook on Friday, December 5, 2014
preklad: Jaroslav Sisák
jazyková spolupráca: Petro Medviď
kostýmy: Lenka Rozsnyóová
asistent réžie: Jozef Pantlikáš
fotografie: Branislav Štefanik
v zákulisí: Milada Tuptová, Anton Miščík, Štefan Hanuščin, Juraj Sovák, Jozef Novák, Silvia Novotná a Lukáš Gerbera
scéna a réžia: Braňo Mazúch
Braňo Mazúch absolvent réžie dramaturgie alternatívneho a bábkového divadla DAMU v Prahe. Na svojom konte má viac ako 40 réžií činoherných, bábkových, tanečných a multimediálnych inscenácií v českých, poľských a slovenských divadlách. V tvorbe kombinuje princípy činoherného, bábkového a fyzického divadla. Je tiež pedagógom na Katedre alternatívneho a bábkového divadla DAMU v Prahe, od októbra 2019 vedúci katedry.